Rozpocznij przygodę z jogą

Joga jest wspaniałym sposobem na wzmocnienie Twojego ciała, ukojenie skołatanych myśli i wieczorną, relaksującą rutynę po ciężkim dniu. Praktykowanie jogi nie ma właściwie żadnych ograniczeń wiekowych ani zdrowotnych. Nawet jeśli, do tej pory Twoja aktywność fizyczna nie była na wysokim poziomie, joga jest wspaniałą formą aktywności dla Ciebie. Kolejną zaletą płynącą z praktykowania jogi jest fakt, że aby zacząć, nie potrzebujesz wielu profesjonalnych akcesoriów. Jednak, aby ćwiczenia przebiegały w przyjemny, a przede wszystkim bezpieczny sposób, będziesz potrzebować maty.

Mata do jogi – jaką wybrać?

Na rynku jest wiele mat do ćwiczeń i naturalnym jest, że możesz czuć się nieco zagubiony. Żeby dokonać odpowiedniego wyboru, warto odpowiedzieć sobie na poniższe pytania:

  • Gdzie będę praktykować?
  • Czy moja skóra jest podatna reakcje alergiczne?
  • Jaki jest mój stopień zaawansowania?

Mata do jogi powinna być przede wszystkim dostosowana do ćwiczeń (https://www.marbo-sport.pl/pol_m_Sprzet-fitness_Maty-i-materace_Maty-do-cwiczen-1084.html). Karimaty, koce lub inne podkłady, nie nadają się do praktykowania jogi. Na nich dużo łatwiej nabawić się kontuzji. Jednak, żeby wybrać odpowiednią matę, na początku zastanów się, gdzie będziesz praktykować. Jeśli miejscem Twoich ćwiczeń będzie dom, możesz wybrać matę o grubości ok. 8-5 mm. Taka grubość maty zapewni Ci odpowiednią amortyzację podczas wykonywania asan. Jeśli jednak wolisz praktykować w studiu jogi lub planujesz ze swoją matą poruszać się po mieście, wybierz matę cieńszą, np. o grubości 3 mm. Jest ona lżejsza niż wcześniej wspomniane maty, dzięki temu przemieszczanie się z nią nie będzie stanowiło dla Ciebie problemu.

Bez względu na to, jaką grubość maty wybierzesz, zwróć uwagę na to, z jakiego materiału została wykonana. Jeśli masz skłonności do alergii, wybierz matę z takich materiałów, jakie Cię nie uczulają. Praktyka ma być dla Ciebie przyjemnością, a nie dodatkowym stresem związanym z przykrymi dolegliwościami.

Mata do jogi musi także zapewnić Ci maksymalne bezpieczeństwo podczas praktyki. Dlatego koniecznie zwróć uwagę na to, aby była wykonana z materiałów antypoślizgowych. Przy wykonywaniu, niektórych asan, na przykład “pies z głową do dołu” ważne jest, aby ręce nie ślizgały się na macie. To grozi upadkiem oraz kontuzją. Dobrej jakości mata do jogi, wykonana z antypoślizgowych materiałów, leży także stabilnie na podłożu, nie roluje się, co ma szczególne znaczenie przy wykonywaniu bardziej zaawansowanych asan.

Kiedy już zdobędziesz idealną dla Ciebie matę, będziesz mógł rozpocząć swoją podróż z jogą, co szybko przyniesie efekty w postaci lepszego samopoczucia, relaksacji oraz wzmocnienia mięśni.

Czytaj dalej

Z czego wykonane są nowoczesne maty do jogi?

Mata do jogi ze strony www.marbo-sport.pl jest niezbędna dla każdego, kto ćwiczy jogę. Jest to ważne zarówno dla osób, które trenują w klubach fitness, jak i dla tych, którzy robią to w domu. Obecnie dostępna jest szeroka gama mat, nie tylko pod względem wzornictwa, ale także materiałów, z których są wykonane.

Nowoczesne maty do jogi

Przyjrzyjmy się kilku opcjom dla nowoczesnych przedmiotów takich jak mata do jogi. Każdy z nich ma swoje wady i zalety, które należy wziąć pod uwagę przy wyborze. Ten artykuł jest oparty na naszym ponad 15-letnim doświadczeniu w praktyce jogi i testowaniu setek różnych mat.

Warto zwrócić uwagę na to, że mata powinna posiadać szereg cech, dzięki którym można osiągnąć maksymalny komfort i wygodę podczas wykonywania asan. Na przykład, mata nie powinna być śliska (dotyczy to zarówno strony leżącej na podłodze, jak i tej, która ma kontakt z ciałem), powinna być miękka, ale jednocześnie na tyle twarda, aby nie czuć twardej powierzchni podłogi, itp.

Istnieją różne rozmiary mat, ale w większości przypadków stosuje się pewien standard: około 180 cm długości i 60 cm szerokości. Grubość może być jednak różna i waha się od 1,5 do 6 mm. Grubsze modele nie pozwalają na wykonywanie asan równoważących z powodu mniejszej stabilności.

W dzisiejszych czasach istnieją maty do jogi wykonane z różnych rodzajów materiałów. Każdy z nich ma swoje wady i zalety, które zostaną omówione poniżej.

EVA (tworzywo) – octan etylenowo-winylowy

Najprostsze i najtańsze maty to te wykonane z materiału EVA, popularnie zwanego “pianką”. Maty wykonane są z nowoczesnego polimeru o nazwie octan etylenu winylu, stąd nazwa materiału. Maty EVA są antyalergiczne, lekkie, kompaktowe i łatwe do przenoszenia. Porowata struktura sprawia, że maty podłogowe są miękkie i wygodne w użytkowaniu. Ponadto jest to najbardziej przyjazna cenowo wersja maty. Wadą jest śliska powierzchnia, szybkie zużycie i nie najwyższej jakości materiał syntetyczny. Praktyka jogi na takiej macie jest niewygodna z powodu niskiego tarcia (śliskości), a od intensywnego treningu materiał szybko się zniszczy. 

PVC – polichlorek winylu

Następne w kolejności są maty wykonane z materiału PVC. Polichlorek winylu, jest jednym z najbardziej popularnych materiałów do produkcji mat. W porównaniu do materiału EVA jest bardziej wytrzymały i odporny na zużycie, więc jest bardziej odpowiedni do długotrwałego użytkowania. Nowoczesne maty z PVC są wystarczająco twarde, miękkie i gęste, ale właściwości antypoślizgowe tego materiału zależą w dużej mierze od producenta i zastosowanej przez niego technologii.

 

Czytaj dalej

To musisz wiedzieć rozpoczynając praktykę jogi

Próg wejścia dla początkujących joginów i joginek jest stosunkowo niski. Właściwie potrzebujesz trochę miejsca, czasu i minimum chęci. Instagramowe konta ścigają się w pięknych kadrach osób praktykujących.  Zazwyczaj są oni w olśniewającym otoczeniu, ćwiczą na wzorzystych matach, w profesjonalnych strojach. W co warto zainwestować zaczynając praktykę? Poniżej kilka punktów, które warto wziąć pod uwagę rozpoczynając swoją przygodę z jogą.

Miejsce

Trenować można właściwie wszędzie. Mogą to być własne cztery kąty, a w ładne dni ogród czy park. Jeśli należysz do osób potrzebujących motywacji grupowej to znajdziesz wiele opcji szkół jogi ze specjalnie przystosowanymi salami oraz wyposażeniem. Dostępność jogi to jej największa zaleta pozwalająca konkurować np. z popularnym bieganiem.

Trener

Jedni twierdzą, że pierwsze lekcje warto odbyć z trenerem inni, że praktykę można rozpocząć przy filmach instruktażowych. Internet oferuje taką ilość filmów z różnym stopniem zaawansowania, i z dokładnym omówieniem poszczególnych asan, że spokojnie przygodę z jogą można rozpocząć bez trenera. Warto natomiast udać się na zajęcia grupowe lub indywidualne jeśli potrzebujemy konkretnych wskazówek co do własnej praktyki.

Strój

Tutaj właściwie temat jest prosty. Strój ma spełniać jedyne kryterium – być wygodny. Nie ma zasady wskazującej na konkretny rodzaj. Najwygodniejsze są stroje lekkie, przylegające. Praktykujemy na boso także odpada problem z doborem obuwia. Każdy w swojej szafie spokojnie znajdzie strój na start. A jeśli praktyka stanie się naszym regularnym rytuałem to wtedy możemy wybierać z szerokiej oferty profesjonalnych strojów sportowych.

Rodzaj

Joga to bardzo szerokie pojęcie, w skład którego wchodzi całe spektrum ćwiczeń. Od powolnych, powtarzanych ruchów, którym bliżej do mantry po dynamiczne przejścia, przy praktykowaniu których można spalić sporo kalorii. Aby przekonać się co będzie dla nas najlepsze trzeba po prostu sprawdzi co najbardziej nam odpowiada oraz jakie są nasze możliwości.

Mata

To jest jedyny element, w który warto zainwestować. Odpowiednia mata do jogi pozwoli nam na zwiększenie zakresu ruchów. Zbyt twarda będzie powodować ból w asanach, które opierają się na ciężarze ciała. Mata powinnam mieć odpowiedni rozmiar dopasowany do podłoża, na którym praktykujemy. Warto również zwrócić uwagę na materiał z jakiego jest wykonana. Jeśli mata będzie śliska grozi to niebezpiecznym upadkiem, który może doprowadzić do bolesnych otarć a nawet zwichnięć. Obecnie oferta mat do jogi jest na tyle szeroka, że już w średnim przedziale cenowym znajdziemy bardzo porządny sprzęt.

 

Czytaj dalej